Internet marketing is de laatste nieuwe techniek die binnen marketing bekend is en draait natuurlijk om alles wat internet is. Internet marketing is eigenlijk een verzameling van verschillende marketing technieken die gebruikt worden om uw producten of diensten met behulp van het internet te promoten. Internet marketing wordt ook wel online marketing genoemd, op enkele zeer kleien nuances na is dit correct. Wanneer men overigens internet marketing hetzelfde noemt als digitale marketing is dit absoluut incorrect. Digitale marketing staat voor het promoten van producten of diensten met behulp van digitale technieken (displays, audio, enz.), dit kan via het internet (online) gebeuren, maar ook standalone (offline). De meest gebruikte internetmarketing technieken zijn: content marketing, artikel marketing, digital marketing (online!) en augmented marketing. Waarbij gesteld kan worden geen internetmarketing zonder content marketing (marketing zonder inhoud komt niet aan).

Internet marketing blijft veranderen

De online- internet wereld veranderd snel en zal internet marketingde komende jaren ook blijven veranderen, daardoor is internetmarketing ook zeer dynamisch. Nieuwe definities, modellen, technieken en onderdelen komen net zo snel als ze weer verdwijnen, waarbij soms het wiel voor de 2de of 3de keer wordt uitgevonden. Wat opvalt is, sinds de gebruikers dankzij het internet steeds toegankelijker en mondiger zijn geworden. Wat overigens vrijwel zeker niet zal veranderen is dat de rol van content marketing binnen internet marketing altijd al een belangrijke rol heeft gespeeld en dat deze rol steeds belangrijker is geworden. Daarnaast worden er soms extra begrippen aan internet marketing toegevoegd zonder dat duidelijk is waar ze voor staan. De hedendaagse internet marketing afdeling zal overigens een groot deel van zijn tijd doorbrengen met SEM (zoekmachine marketing), hetgeen weer voor een groot deel uit SEO (zoekmachine optimalisering) bestaat.

Internet marketing veel van de verandering vind je bij SEO

Een groot deel van de activiteiten (en het budget) binnen internet marketing gaat naar zoekmachine optimalisering (in de volksmond SEO genoemd). Zeer rudimentair gezegd bestaat SEO uit twee onderdelen on-page en off-page SEO. On-page zijn alle maatregelen die genomen worden om de site compleet conform de Google richtlijnen op te stellen en in te richten. Hierbij speelt content marketing een belangrijke rol. Met behulp van off-page SEO wordt de site op verschillende, relevante, externe websites voorzien van, relevante, artikelen met een verwijzing naar uw site. Artikel marketing als onderdeel van internetmarketing kan u hierbij zeer goed ondersteunen. Het gewicht van SEO zal steeds meer toenemen omdat Google steeds meer veranderd richting on-page en relevantie. Relevantie zowel met betrekking tot de inhoud van je website als relevatie met betrekking tot de artikelen die linken naar je website en het vertrouwen (“trust”) in de websites waarop artikelen staan.