Persbericht verspreiden

Persberichten zijn mededelingen van bedrijven, instellingen of personen aan de media, vooral bedoeld voor journalisten.
Hiermee proberen ze aandacht te vragen voor een feit of standpunt, en moeten daarom ook met gezond wantrouwen worden bekeken, ze hebben er immers baat bij.

Dus waarom zou je in hemelsnaam persberichten willen maken?

Er zijn verschillende redenen waarom je een persbericht zou willen maken en publiceren:

  • Bepaalde nieuwsfeiten onder de aandacht brengen
  • Bekendheid verhogen
  • Nieuwe ontwikkelingen

Je wilt natuurlijk dat jouw persbericht wordt opgepakt, en dat er iets mee gedaan wordt. Dat gaat niet vanzelf, je moet je strikt aan bepaalde regels houden.

artikel marketing

De regels van een persbericht of artikel marketing bericht

Er zijn bepaalde kenmerken waar men zich aan moet houden tijdens het schrijven van de tekst:

  • nieuwswaardigheid
  • doelgroepgerichtheid
  • journalistieke stijl
  • formele toegankelijkheid.

1. Zorg dat je tekst relevant is.

Zodra je een email met een persbericht naar een journalist stuurt moet je altijd zorgen dat het relevant is. Bijna alle persberichten die een journalist ontvangt gaan direct de prullenbak in omdat het simpelweg niet relevant voor die journalist is.

2. Geen typefouten!

Dit is natuurlijk een standaard regeltje, zorg dat je altijd je teksten dubbel-checkt, anders zijn je artikelen zo weer weg.

3. Zorg voor een pakkende lead

Maak altijd een pakkende intro en zorg ervoor dat de lezer weet waar een tekst over gaat nadat hij de lead heeft gelezen.

4. Geen dubbele informatie

Voorkom altijd dubbele informatie, niets is vervelender dan twee keer hetzelfde lezen. Probeer de lezer altijd tegemoet te komen en zorg daarom dat alles wat je schrijft helder en duidelijk overkomt.

5. Kort maar krachtig

Maak altijd gebruik van korte en niet al te lange informatie, hou het concreet. Hou maximaal een a4’tje aan en zorg dat alles goed overkomt op de lezer.

6. Plaats linkjes in of onder je bericht

Zorg altijd dat je een paar linkjes naar uw website hebt staan, zo wordt het makkelijk om de site te bezoeken en is ook goed met oog op zoekmachine optimalisatie ( SEO). Door linkjes naar uw sites en pagina’s te plaatsen zou je website eventueel hoger in Google kunnen verschijnen.

Kijk hier voor meer tips over persberichten.

 

Hoe kan je een artikel verspreiden?

Je kunt vele manieren gebruiken om een persbericht te verspreiden:

  • Social media
    • Twitter
    • Facebook
    • Google Plus
    • Pinterest
    • Instagram
  • Via artikel marketing, door bijvoorbeeld op:
  • Of via je eigen website.

Social media kan heel snel viral gaan, zo kunnen je bevindingen of feiten meteen worden opgepakt en direct in het nieuws komen. Artikel marketing daarentegen heeft veel voordelen door bijvoorbeeld linkjes naar jouw website te plaatsen, zodat je link building ook nog verbeterd en zo je zoekposities omhoog gaan.

Jouw persbericht op Nu.nl

Het lijkt heel lastig, maar het kan echt. Voeg je eigen artikel toe aan de grootste nieuwssite van Nederland, nu.nl.

Stap 1. Ga naar nujij.nl

Stap 2. Login / Maak een nieuw account aan

Stap 3. Klik op “Voeg een bericht toe”.

voeg een bericht toe

Stap 4. Vul alle informatie in en klik op “Volgende stap

jouw website

Stap 5. Vul de trefwoorden in en voeg een foto toe.

trefwoorden

Daarna kun je het bericht publiceren en staat jouw bericht op nu.nl.

 

Hebben jullie nog andere tips? Laat een reactie achter, en zo houden we alles up-to-date.