Zo schrijf je SEO-proof teksten die wel gevonden worden

Je hebt een bedrijf dat prachtige producten maakt en je wilt natuurlijk dat je hiermee zoveel mogelijk mensen bereikt. Anno nu is een goede online marketingstrategie in dit geval onmisbaar. Steeds meer retailers merken een verschuiving naar online, wat een aangepaste aanpak vraagt. Consumenten doen vandaag de dag eerst online research om erachter te komen hoe het aanbod eruit ziet, pas daarna gaan ze serieus de opties overwegen. Je wilt natuurlijk dat jouw merk in deze fase gezien wordt, zodat je wordt meegenomen in de zogenaamde ‘’consideration set’’. Je wilt dus dat jouw webteksten gevonden worden. Hoe je dat doet? Door een slimme SEO-strategie! In deze blog zetten wij een paar tips op een rij zodat jouw webteksten wel gevonden worden.

Bezint eer ge begint: start met zoekwoordenonderzoek

Voor je aan de slag kunt met het schrijven van webteksten, is het belangrijk om goed te onderzoeken welke zoekwoorden online populair zijn. Je hebt hier tal van tools voor, waaronder ook veel gratis diensten zoals Google’s Keyword Planner. Met behulp van dit soort tools vind je gemakkelijk uit wat de zoektermen zijn die het meest worden ingetypt. Daar kun je vervolgens slim op inspelen!

Schrijf voor je lezer in plaats van de zoekmachine

Wanneer je te sterk gefocust bent op het schrijven voor Google, is het resultaat vaak een tekst die bol staat van de ‘SEO-trucjes’. Een zoekwoord dat veel te vaak voorkomt, koppen die zo zijn geschreven dat ze vooral overkomen als typische clickbait. Uiteindelijk moet je al je teksten schrijven met de lezer in gedachten. Hij of zij is uiteindelijk degene die je wilt informeren of amuseren – niet Google! Zorg dus voor interessante, unieke content die mensen echt aanspreekt. Wellicht delen zij jouw content dan wel uit zichzelf.

Houd de SEO-regels in gedachten

In SEO geldt een aantal basisregels waar je niet omheen kunt als je een goed vindbare webtekst wilt schrijven. Als je deze eenmaal kent, is het uiteindelijk schrijven van de tekst een fluitje van een cent. Allereerst: zorg dat het zoekwoord waarop je focust in de titel en tussenkoppen voorkomt. Bij het bepalen waar een tekst over gaat, geeft Google namelijk voorrang aan deze delen van de tekst. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je zoekwoord in de rest van de tekst voorkomt – al geldt wel dat overdaad geen goed idee is. Een andere regel is dat een goede URL essentieel is – ook dit wordt namelijk door Google in acht genomen bij het indexeren van webteksten.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van goede webteksten? Je kunt dan ook altijd overwegen om een full service digital agency in de arm te nemen.

Mede mogelijk gemaakt door Elevate Digital