3 belangrijke online trends voor MKB’ers

De ontwikkelingen binnen het online landschap gaan als een razende. Aaugmented reality, artificial intelligence en smart cities, je hebt er vast van gehoord. Welke online trends zijn interessant voor jou als MKB’er? In dit artikel bespreken we drie belangrijke online ontwikkelingen.

Speak up!

Oke Google: “Wat zijn de online trends in 2018?”. Via voice kun je deze vraag tegenwoordig voorleggen aan Google en zul je vrijwel meteen een antwoord ontvangen. Terwijl we ons hier 10 jaar geleden nog weinig van voor konden stellen, is het gebruik van spraak in het online landschap steeds meer toegenomen. Zo zullen in 2020 naar verwachting 50% van de zoekopdrachten middels spraak gebeuren. De meeste van deze spraakopdrachten gebeuren via mobiele apparaten. Dit brengt ons meteen bij de volgende ontwikkeling in het online landschap: mobile first.

Mobile first

Wereldwijd kwam in maart 2018 al meer dan 50% van het internetverkeer via mobiele apparaten. Het mobile friendly maken van je website wordt hiermee steeds meer een “moet” in plaats van een “kan”. Naast het optimaal inrichten van de mobiele variant van je website, worden mobiele applicaties hiermee ook belangrijk. 24/7 staat men tegenwoordig in contact met de telefoon en middels een professionele applicatie kun je als bedrijf eenvoudig de customer experience verhogen.

Cloudcomputing

Met cloudcomputing is het mogelijk om applicaties, opslag, diensten en servers via het computernetwerk beschikbaar te maken. De data is nu toegankelijk en op te slaan via een externe online cloud. Het voordeel van cloud computing voor bedrijven is dat de complexiteit van IT systemen afnemen, er hiermee lagere kosten zijn voor IT-support en dat de software altijd up-to-date is. Tevens wordt de data van het bedrijf ondergebracht op een beveiligde data cloud.