Online adverteren, wat zijn zoal de mogelijkheden?

De manieren van adverteren via traditionele media worden met de komst van de advertentiemodellen online steeds minder ingezet. Mede omdat de effectiviteit van online adverteren hoog is kiezen steeds meer bedrijven voor de online advertentie mogelijkheden. Maar wat zijn nu een beetje de mogelijkheden van adverteren online? Wat zijn de meest gebruikte online advertentie platformen op dit moment?

Zoekmachines

Adverteren is bijvoorbeeld mogelijk in zoekmachines als Google en Bing. Dit werkt via een advertentieplatform, respectievelijk Adwords en BingAds. Hier kunnen adverteerders instellen op welke zoekopdrachten ze willen bieden. Je betaalt een bedrag per klik en je kunt heel gericht de mensen die zoeken naar een product of dienst

een relevante advertentie tonen. In Nederland wordt vaker gebruik gemaakt van Google Adwords omdat deze zoekmachine hier een marktaandeel heeft van ongeveer 96%. Het voordeel van adverteren via Adwords heeft als voordeel dat je direct bij een zoekende doelgroep te zien bent vanaf dat je je campagne start. En nadeel is dat het erg duur kan worden. Zeker als de campagne niet goed wordt ingesteld en bijgehouden. Online adverteren via zoekmachines is redelijk makkelijk om zelf mee te starten, maar het beste is het om hiervoor een online marketing bureau die hierin is gespecialiseerd in te schakelen om kosten te besparen.

Social Media

Een andere manier van online adverteren is via social media platformen. Facebook, twitter en LinkedIn staan hier boven in het lijstje. Vooral Facebook heeft een uitgebreid advertentieplatform met veel mogelijkheden. Eén van de belangrijkste aspecten van adverteren is toch wel je doelgroep bereiken. Facebook biedt vele opties om een doelgroep te specificeren. Dit komt mede door de hoeveelheid data die Facebook over zijn gebruikers voorhanden heeft. Met deze data kun je heel gericht je doelgroep instellen en bereiken. Dit is zelfs mogelijk op basis van interesses en pagina’s die ze ‘geliked’ hebben. Een andere goede optie van adverteren via Facebook is via remarketing. Dan plaats je een bepaalde code op één of meerdere pagina’s op je website en kun je bezoekers die via andere kanalen je website hebben bezocht een gerichte advertentie sturen op Facebook. Bijvoorbeeld als ze wel een bepaalde productpagina hebben bezocht maar niet de bedankpagina, dan kunnen ze op Facebook aan dat product herinnerd worden. De conversie is hierbij over het algemeen vrij hoog. De resultaten liegen er niet om. Ga je online adverteren dan is dit een mogelijkheid die je echt eens zou moeten overwegen om toe te passen op je eigen website.

Online marketing bureau

Het starten van een online advertentiecampagne is niet heel moeilijk. Er is een lage instapdrempel en na een beetje proberen kom je er wel aan uit om een doelgroep te bereiken. Echter is het wel raadzaam om bijvoorbeeld online marketing bureau ID Factory in te schakelen om de campagnes te laten instellen. Hiermee zijn kosten te besparen en betere resultaten te behalen. Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait. Het eindresultaat. En omdat er zoveel mogelijkheden zijn bij verschillende advertentieplatformen is het haast onmogelijk om hiermee zelf het beste uit je campagne te halen.