Efficient een hoge kwaliteit webshop realiseren met Magento

Door Magento als startpunt te nemen voor de ontwikkeling van een professionele Magento webshop, heb je een enorme voorsprong. Je gebruikt technologie waar tienduizenden uren aan innovatie in heeft gezeten, waardoor je met relatief weinig eigen investering een hoge kwaliteit webshop kunt realiseren. Een webshop kan al gerealiseerd worden vanaf 600 uur, als dit budget beschikbaar wordt gesteld aan een gekwalificeerde Magento partner. Maak hierin een zorgvuldige keuze; in praktijk komt het veelvoudig voor uren worden verbrand zonder resultaat. Een partner selecteren dient met zorg te gebeuren.

Magento uitbreiden met modules

Bovenop Magento als startpunt, kan maatwerk worden gerealiseerd. Hoeveel is afhankelijk van het vraagstuk. Logistieke koppelingen (voorraad ondergebracht op een externe locatie) zijn voorbeelden van maatwerk. Betaalmethodes (ideal, PayPal, creditcard, Afterpay, Klarna) implementeren via een payment service provider is vrijwel altijd plug-en-play. Module downloaden, configureren en klaar. Het aanpassen van de voorkant (de frontend; daar waar bezoekers hun gebruikerservaring hebben) kan ook op basis van modules. De kwaliteit van third party modules (extern ontwikkelde, voor een klein bedrag te kopen modules) is voor Magento 2 zeer goed.

Waarop selecteer je een webshop ontwikkel partner

In Nederland zijn talloze bedrijven bezig met Magento en het bouwen en onderhouden van webshops op het platform. Echter; veel deze bedrijven zijn slecht georganiseerd. Er is gebrek aan structuur in werkwijze, management, praktijkervaring of capaciteit. Nooit aan passie. Het selecteren van een geschikte partner is dan ook erg lastig; veel mensen zijn erg enthousiast. Een goede tip is om een lijst met ‘moeilijke vragen’ te maken die je tijdens een kennismaking kunt stellen. Vragen als: Wie is eindverantwoordelijk, wie is mijn contactpersoon, welke projectmanagementmethode wordt gebruikt, hoe verloopt facturatie, hoe wordt omgegaan met downtime, is er een SLA?