Werken op een vrachtschip

Waar sommige mensen heel dag op de weg zijn voor hun baan zoals een vrachtwagenchauffeur heb je ook mensen die heel de dag op het water zitten voor hun baan zoals de mensen die werken op een vrachtschip. Nu zijn er genoeg mensen die denken dat je bij deze baan wanneer je eenmaal onderweg bent niet zoveel meer hoeft te doen dan op de boot aanwezig zijn. Echter is dit niet waar, op de boot zelf zijn de werknemers continu in de weer om er voor te zorgen dat onze producten heelhuids de oversteek te maken.

Beginnen in de haven

Het werk begint allemaal in de haven waar de producten in grote containers geleverd worden en ze klaar gemaakt ze vervolgens naar de juiste boot moeten. Het wordt weleens onderschat wat voor logistiek proces en hoeveel werk dit eigenlijk is. Er staan in de haven duizenden containers die allemaal naar de juiste boot gebracht moeten worden. Hier wordt dan ook met man en macht aan gewerkt en de havens zijn dan ook vaak beveiligd en waanzinnig groot zoals de haven van Rotterdam.

Omstandigheden op de boot

De omstandigheden waarin de medewerkers moeten werken op de boot gaat niet over rozen. De reizen duren al gauw rond de twee weken of zelfs langer, er is weinig luxe op de boot. De dagen van de medewerkers zien er de volledige reistijd hetzelfde uit namelijk werken, eten, slapen dag in dag uit. Ook krijgen de medewerkers regelmatig te maken met zwaar weer of een storm wat er voor zorgt dat de reistijd nog langer wordt en de dagen nog zwaarder en vermoeiender. Het schip gaat dan zo op en neer dat wanneer je wilt gaan slapen het haast onmogelijk wordt gemaakt omdat je het bed zo uitvalt door het heen en weer gebeuk. Nu vragen veel mensen zichzelf vaak af of hoe het komt dat ondanks een hevige storm onderweg de producten toch heelhuids aankomen. De reden hiervoor is dat de producten in de containers op pallets worden vervoerd en ze vervolgens door een gebruik van sealmachines nog compacter en strakker verpakt worden.