Welke stappen ondernemen om in te loggen met eHerkenning?

Als ondernemer moet u veilig kunnen communiceren met de overheid. Iedere sector heeft zo zijn eigen overheidsdienstverleners waar u tijdens het ondernemen mee te maken heeft. Tegenwoordig gaat dit allemaal digitaal en is het belangrijk dat de gegevens die u communiceert veilig verstuurd worden. Inloggen bij overheidsdienstverleners kan via een normaal account, maar steeds meer dienstverleners stappen over op eHerkenning. eHerkenning kan vergeleken worden met wat DigiD voor particulieren is. Een persoon kan met eHerkenning namens de onderneming veilig zaken doen bij de overheid.

Als u nog niet van eHerkenning heeft gehoord, maar wel een onderneming heeft dan is het raadzaam om te kijken wat dit precies inhoudt. Het kan namelijk zo zijn dat u dit in de toekomst nodig heeft om te communiceren met dienstverleners. Als u een eHerkenningsmiddel nodig heeft dan kunt u de verschillende eHerkenning leveranciers bekijken. Iedere leveranciers hanteert zijn eigen prijzen en service. Als u opzoek bent naar de goedkoopste leverancier dan kunt u eHerkenning aanbieders vergelijken en de leverancier met de scherpste prijs selecteren.

Waar moet ik rekening mee houden?

Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar welk betrouwbaarheidsniveau noodzakelijk zijn om in te loggen bij de gewenste overheidsdienstverlener. Daarnaast moet u ook goed bedenken of u eHerkenning in de toekomst nog voor andere dienstverleners op een hoger niveau nodig heeft. Als u een te laag niveau aanvraagt dan moet uw middel geupgrade worden en hier zitten kosten aan verbonden. Informatie hierover vindt u op de website van de overheidsdienstverleners waar u nu en in de toekomst moet inloggen. Controleer ook goed dat u de juiste machtigingen selecteert. Iedere leverancier heeft zijn eigen manier van selecteren van machtigingen. Indien u dus moet inloggen bij een specifieke dienstverlener, zorg er dan voor dat u alle machtigingen selecteert die hieraan gekoppeld zijn. Deze informatie is vaak te vinden op de website van de aanbieder.

Zoals u merkt is eHerkenning aanvragen geen makkelijke opgave en moet u goed onderzoek doen. De leveranciers hebben het proces zo ingericht dat het zeer eenvoudig is om in te vullen, maar de ondernemer moet dit uiteraard doen aan de hand van de juiste informatie.